Littekenfysiotherapie

Littekens kunnen vaak een oorzaak zijn van disbalans in het lichaam, daarnaast kunnen littekens ook andere lichamelijke klachten veroorzaken. Medische ingrepen zoals een operatie en bestraling veroorzaken littekens in de verschillende huid- en bindweefsels.  Dit littekenweefsel is niet alleen lelijk aan de buitenkant, maar kan ook onderhuidse problemen veroorzaken met pijn en functiestoornissen tot gevolg. Een van buitenaf ogenschijnlijk klein litteken kan onderhuids heel groot en diep zijn met verregaande gevolgen.

Alle huid- en bindweefsellagen bevatten gevoelssensoren die gevoelig zijn voor druk, trekkracht en pijnprikkels. Door verschrompeling neemt de gevoeligheid van deze sensoren toe. Het gevolg is dat u minder gaat bewegen omdat dit onprettig of zelfs pijnlijk is. Door minder bewegen zal de doorstroming met voedingsstoffen en bouwstoffen afnemen, waardoor er een negatieve spiraal ontstaat met nog meer littekenweefsel tot gevolg. Door middel van verschillende methoden wordt de voeding van het weefsel bevorderd die resulteert in een gezondere kleur en soepeler weefsel.

Littekenbehandeling, bij welke klachten?

• Verkleving van de opperhuid

• Diepe verklevingen in spierweefsel

• Buiklittekens & orgaanfascia

• Borstlittekens (na cosmetische chirurgie en oncologie)

• Littekens op de wervelkolom, na bijvoorbeeld hernia operaties

• Functiestoornissen en artrokinematische verandering ten gevolge van littekenweefsel (bewegingsbeperking in gewrichten)

• Verkleving in het buikvlies door een buikoperatie, zoals een blindedarmoperatie

Therapie bestaat uit een combinatie van de volgende methoden:

• 4xT Scar Management methode

• Speciale tapingtechnieken (medical taping)

• Manuele technieken / bindweefselmassage

• Myofasciale rek en stretch technieken

• Gericht gestuurde oefentherapie

• Cupping therapie

• DEEP OSCILLATION therapie®

• Manuele Lymfedrainage

• Advies met betrekking tot gels en silicone therapie

Aan de hand van de soort en duur van de litteken wordt er gekeken welke therapie vormen het beste toegepast kan worden in uw situatie.

Wanneer kan ik het beste starten met de behandeling?

Voorkomen van verklevingen is beter dan genezen. Een vers litteken, wanneer de wond net dicht is, is veel gemakkelijker te beïnvloeden. Dus kortom: hoe eerder u start, hoe beter.

Maar ook bij klachten van oude littekens (tot circa 15 jaar) valt nog resultaat te boeken in combinatie met gerichte oefentherapie.

IK WIL EEN AFSPRAAK MAKEN

CONTACT GEGEVENS

DEN HAAG

Regentesselaan 371

2562 ED

SCHEVENINGEN

Stevinstraat 190

2587 ET

locatie dexascan

VOORBURG

Savallelaan 8

2273 JX

info@fysiochiro.nl   fax: 070-3547923

Wanneer u uw gemaakte afspraak wilt afzeggen of verplaatsen, dient u dit uiterlijk 24 uur voor uw afspraak te doen. Dit kan telefonisch of per mail op werkdagen, binnen kantoortijden van 8.30 – 17.00 uur.

Afspraken die niet of binnen 24 uur voor de afspraak worden afgezegd, worden in rekening gebracht .

OPENINGSTIJDEN

MAANDAG - VRIJDAG

8.00 u - 17.00 u

AFWIJKENDE OPENINGSTIJDEN

Bel ons op werkdagen van 08.30 tot 17.30 op 070-30 000 41 voor meer informatie.

DEXA SCAN

locatie Scheveningen

op afspraak

100% GECONTRACTEERD

Openingstijden kunnen wisselen per lokatie, buiten de reguliere tijden afspraak mogelijk in overleg.

Aangesloten bij het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie (KNGF) & de Dutch Chiropractic Federation (DCF)